Et stort spørsmålstegn.
Et stort spørsmålstegn.

Spørsmål og svar

Hva trenger jeg for å se film?

  • For å ta i bruk Filmrommet kreves det at skolen din har en aktiv abonnementsavtale i tillegg til en aktiv bruker.

 

Hvordan inngår jeg en abonnementsavtale / oppretter jeg en bruker?

  • Gå til Filmrommets bestillingsskjema (filmrommet.no/registrer).
  • Filmrommet er en lærerstyrt tjeneste. Skolens innloggingsinformasjon skal ikke deles med elevene eller andre.
  • Alle lærerne bruker samme konto. Det er ingen begrensning på hvor mange som er logget på samtidig eller hvilke filmer som blir avspilt.
  • Visning utenfor skolens lokaler er ikke tillatt.

 

Funksjoner

  • Les om hvordan du kan ta i bruk tileggstjenesten for å opprette og dele midlertidige visningslinker du kan dele med dine elever her.
  • Les om hvordan du kan opprette dine egne filmlister her.

 

Kan jeg se filmene i utlandet?

  • Tjenesten er begrenset til det geografiske området Norge og du kan derfor ikke se film hvis du befinner deg i utlandet.


Hvordan behandler Filmrommet personvernopplysninger?

 

Hvordan avslutter jeg abonnementsavtalen / sletter jeg brukeren?

  • Ta kontakt med oss på e-post post@norgesfilm.no
  • Det er ingen bindingstid for abonnement på Filmrommet, men det er tre måneders oppsigelsestid fra første dato i påfølgende måned. 


Hvilke krav stilles til båndbredde for å se film?

  • Det anbefales å ha en internettforbindelse med minimum 10 Mbit/s i båndbredde.
  • Vi har stilt høye krav til båndbredde og PC/Mac. Vi har også valgt komprimeringsteknologier som gir maksimal utnyttelse av materialet i forhold til overføringshastighet. I den grad du som bruker av tjenesten opplever ulik kvalitet på forskjellige filmer, eller støy i bildet eller lyd, vil dette som regel skyldes utgangsmaterialet som lå til grunn for fremstilling av den digitale kopien. Enten en slitt filmkopi, eller en eldre skanning.

 

Har Filmrommet egen app?

  • Nei.

 

Hvilke enheter støtter Filmrommet?

  • Filmrommet spiller enkelt av på PC, Mac, samt mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner fra Apple og Android. Det er enkelt å koble PC/ Mac til projektor, storskjerm eller TV for visning. Det er også mulig å benytte Chromecast og AirPlay for overføring til skjerm.

 

Har filmene undertekst?

  • Vi tilstreber å ha norsk tekst tilgjengelig på alle våre filmer, men ikke alle filmer med norsk tale har tilgjengelig tekst. Dersom filmen inneholder norsk tekst vil du kunne velge å ha tekst av/ på ved å trykke på tekst-ikonet i avspilleren.

 

Hvem bestemmer utvalget av filmene?

  • Norgesfilm er ansvarlig for utvalget og håndplukker titler som passer inn i Filmrommets profil.
  • Norgesfilm har gjort avtale med rettighetshaverne om å formidle filmene du finner i katalogen.
Publisert