Beskrivende bilde relatert til innholdet i filmen "Dyrene i Hakkebakkeskogen - interaktiv oppgave"
Beskrivende bilde relatert til innholdet i filmen "Dyrene i Hakkebakkeskogen - interaktiv oppgave"

Dyreriket i "Dyrene i Hakkebakkeskogen"

Oppgave

Forfatter:
Lisens:

Denne oppgaven dreier seg om dyrene i filmen Dyrene i Hakkebakkeskogen. Hvor i naturen finner vi dem, og hvordan samspiller de med hverandre i filmen kontra i virkeligheten?

  1. Hvilke ville dyr holder til i nærheten av der hvor du/klassen din bor? Har dere sett noen av de dyrene dere så i filmen i virkeligheten?
  2. Gå på skogtur sammen! Om dere ikke får øye på ville dyr, kan dere likevel se ulike spor etter dem. (Spor i snøen, avføring, merker etter beiting, inngang til hi, reder, tråkk etc.)
  3. Er noen dyr smartere enn andre dyr? Snillere? Skumlere? Slemmere? Snakk sammen i klassen.
  4. Hva er et rovdyr? Hvilke rovdyr så du eksempler på i filmen?
  5. Er et dyr som spiser et annet dyr slemt? Diskuter i klassen.
  6. Menneskene på gården fanger Brumlemann for å selge han til et sirkus. Snakk sammen i klassen om hvordan dyr i fangenskap kan ha det. Hva slags dyr er det som kan like å underholde mennesker? Finnes det bur og inngjerdinger som er bra for dyr, hvor dyr kan trives?
  7. I Hakkebakkeskogen blir dyrene enige om å ikke spise hverandre. Kunne det ha gått an i en skog i virkeligheten? Snakk sammen i klassen.
  8. Her er Morten Skogmus sin lov. Skriv ned en ”klasse-lov” med tre punkter (paragrafer) som dere synes er nødvendige for at alle skal kunne ha det bra i klassen din. Denne kan henges opp i klasserommet!
    • Alle dyrene i skogen må være venner.
    • Ingen får lov til å spise hverandre.
    • Den som er doven og ikke finner mat selv, må ikke ta mat fra andre.

 

Publisert